Zahrádecký
Dvůr

Český Merán

Zahrádka – Měšetice – zřícenina Zvěřinec – Myslkov – Buckovna – Sedlec-Prčice – a zpět

Český Merán je mikroregion, který táborský profesor Václav Křižík takto pojmenoval podle jihotyrolského okolí města Merano, jemuž se podobá. Do oblasti spadají městečka a obce Sedlec-Prčice, Zvěřinec, Myslkov, Nadějkov, Vlksice,  Obděnice, Vysoký Chlumec a Křepenice. Tento výlet pojímá první tři z nich. Trasa je vhodnější pro zdatné cyklisty na horských kolech.

Ze Zahrádeckého dvora vyrazíte doprava přes náves do kopce a na křižovatce odbočíte doleva. Projedete vesnici Dědkov a za ní sjedete doprava z kopce na Chotětice. Vesnicí projedete směrem na Divišovice (doprava, doleva, doprava). V nich jeďte rovně a za nimi před rybníky odbočte doprava kolem Střediska družicových spojů, jehož satelity jsou vidět na dálku. Polní cesta vás dovede do vsi Měšetice, kam na prázdniny jezdil Karel Hynek Mácha. Píše se o tom také na pamětní desce umístěné u kapličkypametni-deska-Macha na návsi. Se slavným českým básníkem souvisí i následující dílčí cíl trasy – zřícenina hradu Zvěřinec. Dostanete se k němu zanedbanou silnicí kolem dětského hřiště, na křižovatce se zrcadlem se vydáte doleva kolem kamenné zdi bývalého statku. Měšetice opustíte po polní cestě s výhledem na vrch Porostlý, který následně zprava objedete směrem na Malkovice. Po cyklotrase č. 11 Praha – Wien pojedete až do vesnice Zadní Boudy. Na rozcestí odbočíte doleva a po žluté a červené turistické značce vystoupáte k ruinám hradu Zvěřinec. Informační tabule vás dovedou až na místo, kam rád chodil také Karel Hynek Mácha.

dolmen-u-MyslkovaPo krátkém odpočinku sjedete zpátky na turistickou cestu a budete pokračovat v původním směru jízdy po turistických značkách. Na křižovatce v klesání odbočte doprava po žluté a ta vás dovede do Nových Dvorů. Nejdříve můžete zajet doprava k soustavě rybníků. U prostředního z nich se při čištění v roce 1990 našel zajímavý stolový kámen. Od rybníka se vraťte  na náves a u zvoničky odbočte doprava. Připravte se na velké stoupání. Na křižovatce pokračujte rovně. V Myslkově na návsi odbočte doleva do lesa k samotě Buckovna. Na okolních vrcholech se nacházejí velké kamenné bloky včetně obětního kamene popsaného Čeňkem Habartem v Chlístovské menhiryknize místních pověstí. Cesta vás dovede do vsi Veletín, kde se dáte doleva. Na křižovatce s hlavní silnicí č. II/121 odbočte doprava kolem Veletínské hájovny. Asi po 1,5 km odbočte doleva na lesní cestu, která vás zavede k Chlístovským menhirům. Trojice žulových kamenů vysokých 140–180 cm stojí v pomyslném kruhu o průměru přibližně 8 metrů. Dlouhou dobu tu stál jen ten největší, zbylé dva byly povalené, v létě roku 1999 je však místní nadšenci postavili.

Od této chvíle se začínáte vracet na Zahrádecký dvůr. Lesní cesta se stáčí doleva na křižovatku s červenou turistickou značkou. Pozor – jedná se o prudký sjezd. Na ni pojedete doleva směrem zpět na Veletín, ale po 100 metrech odbočíte doprava a napojíte se na žlutou turistickou značku. Po žluté dorazíte do vsi Slušetice a pak po hlavní silnici do Sedlce-Prčice, kde máte několik možností, kam si zajít na jídlo. Přejedete most Karla Burky a za rybníkem se dáte doleva. Na Zahrádecký dvůr se dostanete již jednoduše, po cyklotrase č. 0042 přes Divišovice, Chotětice a Dědkov.

Prozkoumejte trasu výletu
QR výletu se nepovedlo načíst