Zahrádecký
Dvůr

Krajina kamenů

Zahrádka – Petrovice – Naučná stezka Petrovicko – a zpět

Kolem Petrovic jižně od Sedlčan se nachází bezpočet viklanů, velkých kamenů a jeskyní. Krásnou krajinou plnou zajímavostí vás provede naučná stezka s 20 informačními panely.

Ze Zahrádeckého dvora vyjedete doleva dolů a přes Vojkov se napojíte na silnici č. I/18 směr Sedlčany. Na kruhovém objezdu pojedete  po silnici č. II/105 směr Vysoký Chlumec. Po klikaté silnici dojedete až do Petrovic, kde můžete dobře zaparkovat na náměstí.rozhledna Kuníček (Antonín Rylka)

Na náměstí začíná naučná stezka, která vede nejprve po silnici č. II/118 a za městem doleva na rozhlednu Kuníček. Odtud se pokocháte výhledem na rozmanitou krajinu, kterou dále půjdete. Za vsí Kuníček se nachází zvláštní křížová cesta, která není tvořena typickými zastaveními, ale reliéfy vytesanými do kamenů. Pokračujte do údolí Předbořického potoka, na němž stojí Mikův mlýn a Kábatova cihelna. Dále jděte proti proudu říčky Brziny k Radašovu mlýnu, za ním odbočte na Týnčany. Za Týnčanský kras (Jana Rýdlová)vsí se nachází Přírodní památka Štola Jarnice. Vede do souboru jeskyní, kde žijí chránění netopýři. U lesa podle sil buď odbočte doleva, pokud chcete projít kompletní naučnou stezkou, anebo můžete jít doprava a podle lesa dojdete zkratkou na další část naučné stezky a vyhnete se výstupu na kopec Křemenice. Každopádně sestupte přes pole dolů Týnčanským krasem, kde speleogové nalezli 19 jeskyní, 15 krasových pramenů a další krasové jevy. Pod kopcem vede naučná stezka přímo  kolem Divišovy jeskyně.

Dále lze pokračovat do vsi Skoupý, ze které dojdete k Husově kazatelně. Můžete jít po naučné stezce, nebo zkratkou po modré Divišova jeskyně (Josef Drda)turistické značce. Husova kazatelna je největší viklan v ČR, 4 m dlouhý, 2,5 m široký a 2,7 m vysoký. Naučná stezka vede dál přes Žemličkovu Lhotu a přírodní park Horní a Dolní obděnický rybník do Obděnic. Na začátku vesnice vás po levé straně přivítá zřícenina tvrze, která pochází z 15. století a na konci 16. století byla v držení Jakuba Krčína. Po pravé straně vás upoutá kostel Nanebevzetí Panny Marie se hřbitovem. Za vsí si můžete trasu zkrátit po cyklotrase č. 8139, naučná stezka je o necelý kilometr delší. Přes pole se vrátíte směrem na západ do Petrovic. Kousek před Petrovicemi se ještě v poli nachází  přírodní památka Husova kazatelnaVrškámen, ke kterému se můžete dostat po remízku kolem areálu pily.Následně dojdete po hlavní silnici na náměstí, kde naučná cesta končí.

Autem se vydejte zpět na Zahrádecký dvůr stejnou cestou přes Počepice, Vysoký Chlumec, Sedlčany, Vojkov a za Křenovicemi mírně vpravo a už jste v obci Zahrádka.

Prozkoumejte trasu výletu
QR výletu se nepovedlo načíst