Zahrádecký
Dvůr

Pověsti z Osečan a okolí

Zahrádka – Osečany, Čertův knoflík – Radíč, uhranuté krávy – Křečovice, kamenné slunce – a zpět

U Osečan hráli čerti knoflíky, ale jeden se jim ztratil. Najdete ho u potoka pod zámkem. V Radíči si prohlédněte zámek. V Křečovicích je ve zdi kostela zabudovaný kámen s tajemným reliéfem slunce a cestou zpět se zastavte na rozhledně Drahoušek.

Ze Zahrádeckého dvora vyjedete doleva na Vojkov, rovně přejedete silnici č. I/18 směrem na Štětkovice. Za nimi se dáte doleva na Sedlčany a hned zase doprava na Prosenickou Lhotu. Vesnici projedete celou směrem na Křečovice až do Prosenic, ale za dětským hřištěm odbočíte prudce doleva na Osečany (podle cyklotrasy č. 8132). Do Osečan přijedete po hlavní silnici č. II/105 a zaparkujete na návsi nebo u hostince po pravé ruce. Přes náves uvidíte zámek.

kaplička OsečanyZa časů roboty byl majitelem panství nějaký Půlpán, člověk zlý a nelítostný. Nebylo divu, že jej poddaní proklínali, a tak po smrti klidu nenašel. Aby je nestrašil, svázali mu do rakve nohy. Pak však jeho ducha vídali skákat snožmo  jako vrabce na cestě z Osečan do Křečovic. Pokud nemáte strach, pěšky se vydáte dolů k potoku a po pěšince pod zámkem, kolem kapličky a bývalé prádelny v lese, dojdete až ke skalnímu útvaru Čertův knoflík. Pověst vypráví, že se čerti pod zámkem scházeli na partičku karet, ale vždy se poprali tak, až karty roztrhali. Utrhli si tedy z kabátu knoflíky a cvrnkali je do důlku mezi vrchy Mlýnským a Smrčinami. Zabraní do hry zapomněli na čas a najednou ve vsi zakokrhal kohout. Ve spěchu chtěli posbírat knoflíky a zmizet, ale jeden knoflík nenašli. Našli jste ho vy?zámek Radíč (B. Stejskalová)

Když se vrátíte na hlavní silnici, přejdete most a asi po 0,5 km odbočíte doprava po modré turistické značce směrem na Radíč. Údolím potoka dojdete až k zámku, který je přístupný, prohlídka trvá něco přes půl hodiny. Otvírací dobu si můžete ověřit na čísle 724 352 992. V Radíči se vypráví, že tu hospodařil jen sedlák a tomu ze dne na den přestala dojit kráva. Nikdo si s tím nevěděl rady, až jeden pasáček ovcí poradil: „Vyvrtejte důlek do prahu a nalijte tam lžičku mléka a chcete-li vědět, kdo vám krávu uhranul, dejte její řetěz pálit do ohně!“ Sedlák tak udělal, kráva začala dojit a hned přiběhla sousedka celá červená a omlouvala se, že už to nikdy neudělá, jen když ten řetěz z ohně vytáhne.
Křečovické slunce

Z Radíče pokračujte po zelené do Křečovic. Ve zdejším kostele je v jeho zdi  zabudovaný žulový kámen, na kterém je vytesán reliéf usmívajícího se slunce. Kolem se ještě našly úlomky kamenů ze stejného materiálu. Lovci záhad jej označují za čtyřramenný keltský kříž se symbolem boha Slunce uprostřed.  Z Křečovic se vydáte po červené značce na rozhlednu Drahoušek. Z rozhledny je vidět celé Sedlčansko a dolní Posázaví. Zda je rozhledna otevřena vám sdělí správce na čísle 607 401 113. Do Osečan se pak vrátíte po červené značce, posledního 0,5km je nutné jít po modré.

Z Osečan pojedete autem zpět stejnou cestou přes Prosenickou Lhotu, Štětkovice a Vojkov.

Prozkoumejte trasu výletu
QR výletu se nepovedlo načíst